Wij, Sandro , Carla, Laura (2001) & Angelo (2004) zijn 28 december 2009 geƫmigreerd naar Aruba. Via deze weblog willen we jullie laten deelnemen aan onze belevenissen.

zaterdag 30 december 2017

Sint op Aruba: pakjesavond 2017



Een traditie die wij altijd in ere houden is de jaarlijkse pakjesavond op 05 december . Ook al wonen we op Aruba, ook in de tropen vieren we Sinterklaas. Dit jaar hadden we voor het eerst lootjes getrokken via www.lootjestrekken.nl en dat was zeer goed bevallen. Je kunt aangeven wie je niet wilt trekken (bijvoorbeeld degene die je vorig jaar had getrokken) en je trekt uiteraard niet jezelf, iets waar we vorig jaar met de papieren lootjes mee zaten. Hieronder een foto van mij uit 1974, waarin ik trots op de foto sta met de gewonnen sinterklaas pakjesboot, die de hele klas in elkaar had geknutseld. De rechter foto kan ik er niet af krijgen, maar toch wel leuk om te laten zien. Dat is het huis waar ik vanaf kleuter tot 8 jaar gewoond heb in de Weezenhof te Nijmegen. Met mama en broertje Remko in de baby wagen. Waar blijft de tijd he?! Ook altijd sinterklaasviering bij oma en opa in Helmond, waarbij we om de tafel dansten op sinterklaasmuziek in afwachting van de Goed Heiligman. 




Terug naar december 2017, want bij een kado hoort natuurlijk ook een gedicht, dat voor sommigen weer behoorlijk stoeien was om op tijd af te hebben. Maar wat hebben we gelachen om de leuke, vaak ietwat cynische teksten. Iedereen had zijn best gedaan.


Uiteraard ook traditionele sinterklaas muziek op en pepernoten op tafel. Doet me denken aan vroeger, toen dat ook altijd de leukste en spannendste avond van het jaar was. Papa ging toen altijd even kijken of Sinterklaas er al aan kwam en terwijl hij weg was hoorden we altijd geklop op de deur en werden er pepernoten naar binnen gestrooid. Vervolgens dan de zoektocht naar de kado mand, die altijd op zolder verstopt lag. En papa: die kwam maar terug, want hij had Sint nog niet gezien.





Binnenkort komt de sinterklaas elpee zoals we die vroeg thuis hadden naar Aruba. Ik zie de kaft nog voor me. Hij kwam eens per jaar tevoorschijn en ik ken natuurlijk alle liedjes uit mijn hoofd. Vooral nu ik op Aruba woon krijg ik traantjes als ik rond begin december weer de Nederlandse sinterklaasmuziek hoor. Dan denk ik terug aan de leuke avonden die ik als kind had op 5 december. Die zal ik nooit vergeten en mijn kinderen straks ook hopelijk niet. Maar het is alweer bijna oudejaarsavond als ik dit schrijf, dus....


Sint heeft alweer teveel gepraat
vandaar dat hij jullie nu weer verlaat

De volgende blog nadert snel
want dat Sint achter is met schrijven weet hij wel.

Liefs Sint.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten